我的周末

maanantai 6. heinäkuuta 2015
Lauantaina Timothylla piti olla playdate, mutta sen kaveri oli tullu kipeeks, joten lähettiinkin perheen kanssa Temple of Heaveniin. Se oli eka kerta ku näin länsimaalaisia täällä (ja joo, oon ollu täällä vasta alle viikon, mutta Kiina taitaa olla erilaisessa aikaulottuvuudessa, koska tuntuu jo ku oisin ollu täällä ikuisuuden, joten näin länsimaalaisia ekan kerran ikuisuuteen) ja monelle kiinalaiselle vissiin eka kerta nähdä länsimaalaisia ikinä, tai siltä niiden käyttäytyminen vaikutti. Sain ottaa ainakin kolmet yhteiskuvat, pääsin myös pariin ”salakuvaankin” ja sitäkin lukuisemmalle verkkokalvolle olen nyt ikuistettu. Haluisin oikeesti tietää, mitä aasialaiset tekee niillä kaikilla kuvilla, joita ne ottaa länkkärien kaa.








 Temppelikierroksen jälkeen mentiin syömään perinteistä pekingiläistä hot pottia ravintolaan. Meille siis annettiin ”pata”, jonka alle sytytettiin tuli. Kiehuvassa vedessä sitten valmistettiin itse lihat, kasvikset, sienet yms. Ennen syömistä ruoka lillutettiin ruskeessa kastikkeessa, joka oli ihan älyttömän järkyttävän makuista. Se oli tosi suolasta, rakeenteeltaan aika paksua ja toi mieleen koulun jouluruoat. En kyllä millään vaan saanu mieleen, miltä se maistu. Ruoan kanssa (ekaa kertaa!!) juotiin tollasta punasta mehua, joka maistu ihan puolukalle ja punaherukalle. Tuli Suomi mieleen.

Sunnuntaina oli Megin tädin tuparit. Käytiin hakemassa yks tädeistä luksus-vanhainkodista ja ajettiin sitten lähemmäs keskustaa, missä uusi koti oli. Paikalla oli neljä vanhusta (ja vanhuksella tarkoitan ryppyistä, mutta superkunnossa olevaa ja ipadia käyttävää suuri-ikäistä ihmistä), yks Megin serkku ja me. Host isä oli kipeä, joten se jäi kotiin.
   Me syötiin snackeja, jotka oli ensimmäisiä edes vähän länkkärityyppisiä ruokia, joita on syöny täällä. Oli jopa pensasmustikoita! Teki mieli tirauttaa pari onnenkyyneltä. Yks asia, mitä ihmettelen tosi paljon Kiinassa, on se, että koko ajan on ruokaa. Nytkin, kun oltiin syöty, ainakin mä olin, vatsat täyteen snackeja, olikin lämminruoka melkein heti. Kotonakin aina heti melkein ruoan jälkeen on vesimelonia ja jugurttia ja tosi usein ruokaa ennen viinirypäleitä. Niitä kyllä annetaan vaan mulle ja Timpalle, joten ehkä se on joku lasten juttu.
   Ja vielä vähän Kiinalaisista syömistavoista: pöydässä on siis montaa eri ruokaa lautasilla, niistä jokainen ottaa omilla puikoilla (kyllä, niillä samoilla, jotka menee suuhun) omaan riisikulhoon pienissä erissä jokaista lajiketta. Koska mä oon ummikko länkkäri, tarjoilee muut yleensä mulle ruokaa kulhoon. Tupareissakin siis Megin täti ja joku mies, en ees tiiä mitä sukua se oli, antaa mulle puikoillaan vaikka mitä navetan makuista ruokaa.  Ja toi navetta-juttu ei ollu ees vitsi, mikä on surullisinta.
   Tupareissa oli myös ruokajuomaa tarjolla ja se oli jopa alkoholipitoista! Jotain pinkkiä ja ihan limumaista. En tienny, et täällä on muunkin ku jotain bisseä ja riisiviinaa.

Tupareista ajettiin suoraan Timothyn harrastukseen, jonka nimi on joku esgemer/esgeuer/espeuer tai joku sellanen (olkaa hyvät selvästä tiedosta). Maailman oudoin harrastus. Siellä siis 1-2 lasta menee tollaseen huoneeseen (vasemmalla) ja rakentaa ohjaajan kanssa.. jotain.. Legoja vastaavilla jutuilla tai palikoilla tai jollain. Se on kai joku isompi projekti, ainakin Megi selitti jotain sellasta. Seinilläkin oli paljon kuvia valmiista rakennelmista. Ja kaiken tämän aikana siis vanhemmat istuu odotussohvilla ja kattovat TV:stä teetä juoden mitä se oma pikku pallero tekee. Onneks siellä oli wifi, koska oisin muuten varmaan kuollu tylsyyteen. Se kesti yhteensä joku 2h, koska rakentamisen jälkeen vanhemmat meni huoneeseen ja sai palautetta ohjaajalta. Mulla ei oo yhtään mitä hajuu mikä ton jutun idea on, mutta kai joku tosi suurenmoinen :D

Sunnuntai oli tosi rankka päivä, koska oltiin liikenteessä n. 8:30-18:00 ja  olin heränny 3 am, valvonu kuuteen asti ja nukkunu siinä sit sen 1,5h. Mun nukkuminen on ollu ihan järkyttävää koko täälläoloajan ja oon ollu niin väsyny, että oon epäilly mun henkiinjäämistä.
   Usein herään yöllä siinä 2-3 aikoihin ja valvon kolme tuntia ainakin, eli tulee kokonaisnukkumismääräksi n. 4-5,5h. Siihen päälle se, että teen ns. fyysistä työtä, eli oon aina liikkeessä ja mun pitää olla koko ajan aktiivisessa tilassa. Koko ajan pitää olla hyvällä tuulella, hymyillä ja yrittää jutella jollekin. Onneks viime yönä sain nukkuttua niin, että sen voi melkein luokitella hyviks yöuniks. Heräilin kyllä hyttysen ininään ja löin ittelleni ihan hirveen kovan litsarin kun halusin tappaa sen, mutta päädyin vaan saamaan polttelevan posken ja ininä jatkui silti. Tätä hyttystä ei koskaan näy, host isäkin meni eilen illalla metsästämään sähkölätkällä ja sellasella ötökän tappopyssyllä mun huoneesta kaikkia inhotuksia, mutta aamulla huomasin, että mä olin taas ollu syöminkejen pääateria. Onneks sain nyt Megiltä jotain ainetta, joka auttaa kutinaan ja on laskenu turvotustakin (ei siis riitä, että mä aina oon hyttysten lempikohde, mutta mä oon myös allerginen niille ja parhaissa tapauksissa saan melkeen polven kokosia patteja).


Pelastus





4 kommenttia on "我的周末"
  1. Kun mä kävin ekaa kertaa ekan host-perheen kanssa syömässä me mentiin just hot potille ja se oli sillon olevinaan maailman kuvottavinta ruokaa. En sillon vaan pystyny ymmärtämää miten joku asia maailmassa voi maistuu niin pahalta. Sit aloin päivittäin syömään kiinalaista kotiruokaa (toi navetta vertaus osu aika oikeeseen) et siin vaiheessa alko kaikki muu tuntuu aika herkulliselta. Mut hot pot oli sit lopulta yks mun lemppariruoita ja oon ihan rakastunu tohon soossiinkin mikä on siis yleensä jotain pähkinäpohjasta. Niin ja se mehu on tod.näk. ollu luumumehua mikä jäi mullekin ainoaks juomaks mitä kiinalaiset ruoan kanssa juo :D

    Ja noista kuvista sen verran, että yleensä kiinalaiset postaa ne niiden wechattiin, qq:hun tmv ja esittelee niiden uusia "länsimaalasia kavereita"... että ei sen kummempaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aa hahah, kiva tietää, et pääsen jonkun leveilyn avustukseks :D ja mullaki ne ruoat mitä söin alus oli "ihan sika pahoi", mut nyt ymmärrän, et kaikkee mikä ei maistu navetalle, pitää arvostaa suuresti :'DD mut kyl tähä ruokaa alkaa tässäki vaihees tottuu. Mähän en suomessa syöny yhtää mitää keitettyi kasviksii enkä mitää, joten melkeen kaikki on uutta!

      Poista
  2. ihana blogin aihe ! löysin tänne kai blogipolun kautta ja liityin heti lukijaksi ! itellä muutaman kuukauden kokemus kiinasta, junailtiin läpi eri kaupunkeja pekingistä hong kongiin, lähinnä rannikkoa pitkin. heti tuli muistoja mieleen sun juttuja lukiessa, "so chinese" oli meiän reissun motto ;) tsemppiä työhön ja toiv jet-lag alkaa jo helpottaa !!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi vau, oli varmasti mahtava reissu! Kiva, että liityt lukijaksi ja kiitos piristävästä kommentista :)

      Poista